Zaproszenie jest to krótka wypowiedź użytkowa, która towarzyszy nam przez całe zycie. W dobie powszechnego posiadania telefonów łatwiej jest do kogoś zadzwonić, ale grzeczniej będzie wysłać zaproszenie. Warto mu takze nadać indywidualny, oryginalny charakter.
Cele zajęć:
- uczeń potrafi redagować drobną wypowiedź uzytkową (zaproszenie);
Cele operacyjne:
- uczeń potrafi wymieniać rodzaje zaproszeń;
- zna schemat zaproszenia;
- dobiera i stosuje środki stylistyczne niezbędne w konstruowaniu zaproszenia;
Metody pracy: słowna, ogladowa, działalność praktyczna.
Formy pracy: indywidualna, grupowa.
Pomoce: przykładowe egzemplarze zaproszeń, np.: na ślub, urodziny, imprezę kulturalną,
piknik, itp.
Przebieg zajęć:
1. Rozmowa na temat róznorodności zaproszeń, zwrócenie uwagi na ich formę i cel.
2. Zwrócenie uwagi uczniów na róznicę między ogłoszeniem a zaproszeniem. To drugie jest
kierowane do konkretnego adresata (lub adresatów), stąd uzycie formuł
grzecznościowych.
3. Omówienie ,,zasady pięciu palców'', tzn. elementów, które muszą się znaleźć w
zaproszeniu:
- kto? - kogo? - na co? - kiedy? - gdzie?
4. Zastosowanie formuł grzecznościowych stosowanych w zaproszeniach: ,,uprzejmie
zapraszam'', ,,serdecznie zapraszam'', ,,mam zaszczyt zaprosić'', ,,bardzo proszę o
przybycie''.
5. Zwrócenie uwagi na układ graficzny i estetykę zapisu - pokreślone i nieestetyczne
zaproszenie źle świadczy o zapraszającym.
6. Praca w grupach -norodnych zaproszeń:
I gr. - zaproszenie na dyskotekę klasową;
II gr. - zaproszenie na przedstawienie teatralne;
III gr. - zaproszenie na wystawę zdjęć z wycieczki;
IV gr. - zaproszenie na festiwal piosenki turystycznej;
7. Praca domowa:
Ułozyć zartobliwe i dowcipne zaproszenie na ałasne urodziny lub imieniny.
Opracowała: Anna Kozaczek